Forbrugermentalitet – Er vores forbrug blevet en jagt på anerkendelse?

Forbruger mentalitet minimalistisk livsstils blog

Forbrugermentalitet er altid noget som har interesseret mig virkelig meget. I det her indlæg vil jeg gerne fortælle jer lidt om, hvordan vores lokalsamfund, opvækst, idealer og vores historie kan forme vores forbrugermentalitet.  Og hvorfor jeg mener at vores forbrugermentalitet også kan have indflydelse på, hvordan vi søger anerkendelse i dag.

I sidste ende bare for føle en form for personlig succes og i samme omgang at være tilfreds, glad og endda lykkelig for det liv vi lever. Jeg håber, at når du har læst indlægget her. Så føler du dig som en mere bevist forbruger og stærk nok til at forme dine idealer og tage kontrol over din forbrugermentalitet.

Vi gået fra at være brugere til forbrugere

Nu er jeg jo ikke historiker, men jeg ved at verden og vores forbrugermentalitet har ændret sig henover de sidste 60 år.

Dét som jeg mener, der har påvirket vores idealer og dét som har sået frøet til den forbrugermentalitet, de fleste har i dag. Startede, efter min mening tilbage med vores bedsteforældre. I Danmark oplevede man et kæmpe økonomisk opsving i 60’erne, som også satte gang i forbruget. Forbrugermentaliteten ændrede sig og dét der før var luksusprodukter blev meget mere tilgængelige og en middelklasse blev formet. Mine bedsteforældre oplevede overgangen og mange nye døre blev åbnet, især i form af muligheder for iværksættere. Det er klart, hvis man oplever kontrasten: Fra fattig til rig, goderne og anerkendelsen, der følger med. Så er der et helt basalt menneskeligt behov, for at opretholde sidstnævnte. Mine forældre fik lært og blev opdraget med, at man skulle stile imod en vis standard. En standard, som var sat af lokalsamfundet. “Go with the flow or drown in the stream”.

Sådan ser succes jo ud, ikke?

I sidste ende var det: “Jo mere du ejer, jo mere succes har du i livet” og succes i livet DET er det vigtigste. Det handlede ikke så meget om penge i madrassen. Fokusset var mere på de materielle ting, som man havde “succes” nok til at eje. Helst lidt mere end naboen. Med succes kom lokalsamfundets anerkendelse. I ved allerede nu, at jeg har stort fokus på måden vi forbruger på. Før i tiden var de produkter der solgte bedst, de produkter, der holdt længst. Kvalitet frem for kvantitet, alt blev investeret. Men med tiden og det her økonomiske opsving, så kom der også en “køb og smid væk”-mentaliteten. Pludselig var det kvantitet fremfor kvalitet. Så havde man nemlig altid råd til at være “In Fashion”, sammen med alle de andre.

Et højt forbrug og de rigtige ting var forbundet med succes, social status, stolthed og at have styr på tingene.

Min forbruger barndom

Jeg voksede op med en relativt fattig mor og far. Der begge havde virkelig dårlige jobs. Min far var nedrivningsarbejder i København og min mor var ansat på en sildefabrik. De gik fra hinanden meget tidligt i mit liv. Min mor oplevede en voldsom økonomisk down periode, men blev godt gift og sammen med sin nye mand kom hun på fode igen. Straks blev der stilet efter den tillærte standard med villa, Volvo, vovse og de helt rigtige ting. Et barn mere kom til og alt var lutter lykke. Man kan roligt sige at hun gik fra fattig til rig, med alt hvad det indebar. Hun oplevede anerkendelse og følelsen af succes.

Men livet sker jo

Lige indtil min stedfar, som var familiens hovedforsørger, blev syg af kræft og var væk fra arbejdsmarkedet i lange perioder. På grund af den hårde økonomi som fulgte med, så gik de fra hinanden og vi var igen tilbage til en svær økonomi. Mine oplevelser med min mor har helt sikkert åbnet mine øjne for vores forbrugssamfund, vores syn på lykke og hvor vi søger anerkendelse. Allerede dengang, kunne jeg faktisk ikke forstå vigtigheden af, at eje bestemte ting. Jeg ved til gengæld, at min mor desværre målte sin succes som mor i, hvor mange ting vi havde. Jeg ville meget hellere lave ting sammen, end at få et nyt stykke legetøj. Set i bakspejlet, kan jeg ikke huske særlig meget legetøj, men jeg kan huske de ting vi lavede sammen som familie.

Fra lokalmiljø til online community

Sådan som jeg ser på det i dag, så er der nogle bestemte ting som vi og vores børn ser. Der faktisk er helt anderledes end dengang mine forældre var unge (i 80’erne). Dengang var det især lokalsamfundet, der skabte standarderne, men i dag er det også noget andet. I dag lever vi næsten mere i en slags online community, hvor vi også søger anerkendelsen. Vi bruger vanvittigt meget tid på de sociale medier og her er det hvor problemerne for alvor opstår.

Sindets lokalsamfund

For mange af os i dag er “lokalsamfundet” det vi ser i vores Instagram eller Facebook feed, fordi det er mennesker vi følger og spejler os i. Fuldstændig umuligt at konkurrere med og leve op til. Især fordi så meget af tiden går med retoucherede billeder og sindsygt mange reklamer, på den ene eller anden måde. Efter min mening bliver der i den forbindelse dannet mange falske standarder og det skaber en del problemer for os som forbrugere og mennesker med et behov for at passe ind, føle anerkendelse og jagten på succes. Det er en kæmpe udfordring. Hvilken standard skal vi stile efter, når der er så mange? Hvad er idealet? Mange poster jo også kun, hvis de er glade eller har noget de er stolt over at vise… Dvs. et slags falsk lokalsamfund, et online community, der i virkeligheden slet ikke eksisterer.

Hvad former så dine idealer?

Hvis vi antager at vores idealer, standarder og derved også vores forbrugermentalitet bliver formet af det vi ser i vores “lokalsamfund”, så er det da klart at mange i dag føler sig som en fiasko, og igennem store dele af livet søger efter “noget” der mangler og aldrig opnår den anerkendelse de har brug for.

Når en standard er skabt af et ægte lokalsamfund, så er det trods alt opnåeligt, men hvis en standard er skabt af et online community, så er det fuldstændigt umuligt at opnå.

Er din forbruger mentalitet formet af et online community, lokalsamfund eller i virkeligheden bare vores historie som forbrugere?

Jeg håber, at du kunne bruge indlægget til at se på din egen forbrugermentalitet og idealer for et succesfuldt liv og jeg håber, at jeg har gjort dig til en endnu mere bevist forbruger og givet dig stof til eftertanke med hensyn til, hvor du søger din anerkendelse.

Vil du høre mere om minimalisme og økonomi?

Hvis du vil høre mere om mit liv, livsstil, økonomi og stof til eftertanke. Så kan du følge mig på bloggen ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.  Du kan også følge mig på facebook eller Bloglovin. Så bliver du løbende opdateret og forhåbentlig også inspireret. Du er ALTID velkommen til at skrive til mig på kontakt@lisesommerlund.dk.

Se alle mine indlæg om minimalisme her: lisesommerlund.dk/minimalisme

Hvis du vil have flere idéer til, hvordan du kan spare penge, så kan du også læse om, hvordan du kan få flere penge i december, mine tips til at spare 9000 DKK om året på el, vand og varme eller Mit bedste råd før du invisterer, som har sparet os 25.000 DKK. Så kan du se alle mine økonomihack indlæg her: lisesommerlund.dk/økonomihacks.

Hav det fantastisk til vi ses igen 💙

Opt In Image
Så skriv dig op til mit nyhedsbrev og få mit afkrydsningskema til den totale oprydning i huset, så du altid kan holde overblikket. I samme omgang får du også den efterspurgte guide til, hvordan du kan sortere i brugte og gamle skønhedsprodukter. Så ved du, hvad du skal gøre fremadrettet. Fedt ikke!

Ved at skrive dig op til mit nyhedsbrev, bekræfter du samtidig min Cookie- og Privatlivspolitik.

Læs den her: Cookie- og Privatlivspolitik 

 

Follow:

1 Comment

  1. 20. maj 2017 / 8:20

    Hej Lise
    Super godt indlæg. Jeg tror du vil finde mange ligesindede, og at der er en stor modbevægelse igang helt fra toppen af politik og ned til bunden hos os almindelige mennesker. Vi er ikke længere ubevidste forbrugere. 😉 Det er virkelig et relevant emne, og flot med gode historier fra din egen opvækst. Keep going;-) Kh Mette

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!