Livsstil, Minimalisme

Forbrugermentalitet – Er vores forbrug blevet en jagt på anerkendelse?

forbrugermentalitet-jagten-paa-anerkendelse

Online community effect

I det her indlæg vil jeg gerne fortælle jer lidt om, hvordan vores lokalsamfund, opvækst, idealer og vores historie kan forme vores forbrugermentalitet.  Og hvorfor jeg mener at vores forbrugermentalitet også kan have indflydelse på, hvordan vi søger anerkendelse i dag. I sidste ende bare for føle en form for personlig succes og i samme omgang at være tilfreds, glad og endda lykkelig for det liv vi lever. Jeg håber, at når du har læst indlægget her. Så føler du dig som en mere bevist forbruger og stærk nok til at forme dine idealer og tage kontrol over din forbrugermentalitet.

Fra bruger til forbruger

Nu er jeg jo ikke historiker, men jeg ved at verden og vores forbrugermentalitet har ændret sig henover de sidste 60 år. Dét som jeg mener har påvirket vores idealer og dét som har sået frøet til den forbrugermentalitet de fleste har i dag. Startede, efter min mening tilbage med vores bedsteforældre. I Danmark oplevede man et kæmpe økonomisk opsving i 60’erne, som også satte gang i forbruget. Forbrugermentaliteten ændrede sig og dét der før var luksusprodukter blev meget mere tilgængelige og en middelklasse blev formet. Mine bedsteforældre oplevede overgangen og mange nye døre blev åbnet, især i form af muligheder for iværksættere. Det er klart, hvis man oplever kontrasten: Fra fattig til rig, goderne og anerkendelsen, der følger med. Så er der et helt basalt menneskeligt behov, for at opretholde sidstnævnte. Mine forældre fik lært og blev opdraget med, at man skulle stile imod en vis standard. En standard som var sat af lokalsamfundet “Go with the flow or drown in the stream”. I sidste ende var det: “Jo mere du ejer, jo mere succes har du i livet” og succes i livet DET er det vigtigste. Det handlede ikke så meget om penge i madrassen. Fokusset var mere på de materielle ting, som man havde “succes” nok til at eje. Helst lidt mere end naboen. Med succes kom lokalsamfundets anerkendelse. I ved allerede nu, at jeg har stort fokus på måden vi forbruger på. Før i tiden var de bedst sælgende produkter, de produkter, der holdte længst. Kvalitet frem for kvantitet, alt blev investeret. Men med tiden og det her økonomiske opsving, så kom der også en “køb og smid væk ”-mentaliteten. Pludselig var det kvantitet fremfor kvalitet. Så havde man nemlig altid råd til at være “In Fashion”, sammen med alle de andre.

Et højt forbrug og de rigtige ting var forbundet med succes, social status, stolthed og at have styr på tingene.

Min forbruger barndom

Jeg voksede op med en relativt fattig mor og far. Der begge havde virkelig dårlige jobs. Min far var nedrivningsarbejder i København og min mor var ansat på en sildefabrik. De gik fra hinanden. Min mor oplevede en voldsom økonomisk downperiode, men blev godt gift og sammen med sin nye mand kom de på fode igen. Straks blev der stilet efter den tillærte standard med villa, Volvo, vovse og de helt rigtige ting. Et barn mere kom til og alt var lutter lykke. Man kan roligt sige at hun gik fra fattig til rig, med alt hvad det indebar. Hun oplevede anerkendelse og følelsen af succes.

Lige indtil min stedfar, som var familiens hovedforsørger, blev syg af kræft og var væk fra arbejdsmarkedet i lange perioder. De gik fra hinanden og vi var igen tilbage til en svær økonomi. Mine oplevelser med min mor har helt sikkert åbnet mine øjne for vores forbrugssamfund, vores syn på lykke og hvor vi søger anerkendelse. Allerede dengang, kunne jeg faktisk ikke forstå vigtigheden af, at eje bestemte ting. Jeg ved til gengæld at min mor desværre målte sin succes som mor i, hvor mange ting vi havde. Jeg ville meget hellere lave ting sammen end at få et nyt stykke legetøj. Set i bakspejlet, kan jeg ikke huske særlig meget legetøj, men jeg kan huske de ting vi lavede sammen som familie.

Fra lokalmiljø til online community

Sådan som jeg ser på det i dag så er der nogle bestemte ting som vi og vores børn ser. Der faktisk er helt anderledes end dengang mine forældre var unge (i 80’erne). Dengang var det især lokalsamfundet, der skabte standarderne, men i dag er det også noget andet. Idag lever vi næsten mere i en slags online community, hvor vi også søger anerkendelsen. Vi bruger vanvittigt meget tid på de sociale medier og her er det hvor problemerne for alvor opstår. For mange af os i dag er “lokalsamfundet” det vi ser på vores instagram eller Facebook feed, fordi det er mennesker vi følger og spejler os i. Fuldstændig umuligt at konkurrere med og leve op til. Især fordi så meget af tiden går med retoucherede billeder og sindsygt mange reklamer, på den ene eller anden måde. (Læs evt. mit indlæg Reklamer i hverdagen og vejen ud. Efter min mening bliver der i den forbindelse dannet mange falske standarder og det skaber en del problemer for os som forbrugere og mennesker med et behov for at passe ind, føle anerkendelse og jagten på succes. Det er en kæmpe udfordring. Hvilken standard skal vi stile efter, når der er så mange? Hvad er idealet? Mange poster jo også kun, hvis de er glade eller har noget de er stolt over at vise… Dvs. et slags falsk lokalsamfund, et online community, der i virkeligheden slet ikke eksisterer.

Hvis vi antager at vores idealer, standarder og derved også vores forbrugermentalitet bliver formet af det vi ser i vores “lokalsamfund”, så er det da klart at mange idag føler sig som en fiasko og igennem store dele af livet søger efter “noget” der mangler og aldrig opnår den anerkendelse de har brug for.

Når en standard er skabt af et ægte lokalsamfund, så er det trods alt opnåeligt, men hvis en standard er skabt af et online community, så er det fuldstændigt umuligt at opnå.

Er din forbruger mentalitet formet af et online community, lokalsamfund eller i virkeligheden bare vores historie som forbrugere?

Jeg håber, at du kunne bruge indlægget til at se på din egen forbrugermentalitet og idealer for et succesfuldt liv og jeg håber, at jeg har gjort dig til en endnu mere bevist forbruger og givet dig stof til eftertanke mht. hvor du søger din anerkendelse.

Husk at hvis du vil hjælpe mig med at holde siden her reklamefri og støtte projektet, som strækker sig over blog, Youtube og Soundcloud. Så klik på nedenstående link og støt mit projekt hos 10er.dk

Hav en dejlig dag/aften/nat til vi ses igen med flere tips til et lykkeligere liv.

Støt på 10er

2 Comments

  1. Mette

    Hej Lise
    Super godt indlæg. Jeg tror du vil finde mange ligesindede, og at der er en stor modbevægelse igang helt fra toppen af politik og ned til bunden hos os almindelige mennesker. Vi er ikke længere ubevidste forbrugere. 😉 Det er virkelig et relevant emne, og flot med gode historier fra din egen opvækst. Keep going;-) Kh Mette

    20 . 05 . 2017
  2. Sådan får du flere penge i December! - Min guide og økonomihacks

    […] Læs mere om “køb og smid væk mentaliteten” i indlægget: Er vores forbrug blevet en jagt på anerkendelse? […]

    11 . 12 . 2017

Kommentarer

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge