Minimalistiske oprydningsteknikker alle kan bruge

Minimalistiske oprydningsteknikker guide oprydningstips

Er du træt af rod, rod og mere rod? Skal du flytte eller vil du bare gerne have mere luft i hjemmet? Så er det her guiden til dig. Der er nemlig nogle rigtig gode minimalistiske oprydningsteknikker som alle kan bruge og dem vil jeg gerne dele med dig i dag. God fornøjelse. 🙂

Hvad er minimalistisk oprydning?

Minimalisme kan lyde meget ekstremt for nogle, men egentlig går det bare ud på at finde ind til det, der gør dig glad og giver dig mest overskud og energi. En minimalistisk livsstil er en livsstil, hvor alt overflødigt er taget væk. Alt det, der dræner, irriterer og stresser. Efter en minimalistisk oprydning i hjemmet, skulle du gerne stå tilbage med de ting du elsker og faktisk bruger. Samtidig får de fleste, som gennemgår processen et helt nyt syn på, hvad de køber fremadrettet og derfor er der RIGTIG mange, der sparer VIRKELIG mange penge. I min oprydningsguide her vil jeg give mine bedste oprydningstips. Så ved du nemlig præcis, hvordan du kan gennemføre din oprydning. Er du klar til komme i gang?

1. Forbered din oprydning

Jeg synes personligt at det er vigtigt at forberede sig til oprydningen, så du gør det så nemt for dig selv som muligt. Her anbefaler jeg at:

  • Du sætter nogle særlige dage af til oprydningen. På den måde sørger du for at du stille og roligt kan rydde op og ud.
  • At du finder kasser og poser, som du kan sortere og eventuelt bortskaffe i.
  • At du laver en liste med kriterier for, hvordan du vil sortere (se næste afsnit)

2. Lav klare kriterier for din sortering

Jeg sorterer altid mine ting i 4 dele.Behold, salg, doner og smid ud.

Det virker 100% uoverskueligt i starten, men jeg lover dig at det bliver nemmere og hurtigere at sortere, hvis du i forevejen har sat dig nogle kriterier for, hvordan du vil sortere. Altså hvordan tingene ender i de forskellige bunker. Det kan være en hjælp for dig, at skrive dine egne kriterier op, så du kan holde kursen fra start til slut. Til sidst ender du nemlig op med at kunne sortere super nemt og hurtigt.

I min egen standard oprydningsprocess bruger jeg nogle bestemte spørgsmål, som hjælper mig med at sortere i hhv. Behold, Salg, Doner og smid ud.

Hvis vi tager tøj som et eksempel, så satte jeg disse spørgsmål op:

  • Kan jeg passe det?
  • Er det i stykker?
  • Bruger jeg det?
  • Hvor mange har jeg brug for?

Hvis jeg har rigtig mange af den samme ting, så spørger jeg mig selv:

  • Hvor mange har jeg brug for?
  • Hvilke jeg ville vælge frem for de andre? Altså hvilke bruger jeg reelt set.

Når jeg har fundet ud af, hvad jeg skal beholde så tager jeg det fra og sorterer resten efter salg, doner og smid ud.

  • Salg – Jeg sælger alt, der har en værdi over 50 kr.
  • Doner – Jeg donerer alt, der har en værdi under 50 kr.
  • Smid ud – Med hensyn til direkte udsmidning, så er det når noget er så slidt og i stykker, at det ikke giver mening, hverken at beholde, donere eller sælge. En klassiker hos os er “sprøde” håndklæder, som bare ikke kan mere.

Vil du have inspiration til, hvordan du kan finde frem til din optimale garderobe, så tag et kig på Mie Schmidts blog. Hun har gennemført et år uden shopping og har nu gang et projekt med 50 item wardrobe i et år. Meget inspirerende og pisse sød!

3. Lav en klar plan

Når du begynder din oprydningsproces, så er det rigtig vigtigt, at du starter ét sted og gør det helt færdigt inden du starter noget nyt. Marie Kondo, som de fleste af os kender, anbefaler altid at vi starter med tøjet først. Af den simple årsag, at det hjælper dig med at komme “in the zone” så du bliver øvet hurtigt i, hvad du vil beholde og hvad du vil af med.

Et forslag til sorterings rækkefølge kunne være:

  • Tøj (ALT tøj, også det på loftet, i kælderen eller garagen)
  • Køkken
  • Badeværelse
  • Hygiejne og rengøringsartikler
  • Stue
  • Soveværelser
  • Gang og bryggers
  • Garage, loftsrum eller kælderrum

Listen kan blive meget længere, men det var den rækkefølgelig jeg tog det i da jeg startede og det fungerede rigtig godt for mig. Oprydningsdronningen Marie Kondo anbefaler, at vi gennemgår de sentimentale og følsomme ting til sidst. Her kan jeg kun være enig. Hvis vi gennemgår det først, vil det blive alt for svært.

Hvis du er meget visuel, så kan jeg anbefale Marie Kondo’s serie på Netflix “The magic of tidying up“. Hun er lidt cray cray, men hun har nogle rigtig gode pointer. For eksempel mener Marie, at vi bør give vores ting en god afsked. Sige tak for tiden og den rolle de har haft i vores liv. På den måde bliver oprydningsprocessen ikke ligeså hård og negativ.

Vil du have mere inspiration til oprydningen, så læs eventuelt indlægget: 7 ting, du kan få ud af huset i dag

Hvornår bliver du færdig?

For noget tid siden var jeg til et foredrag med Jane fra Project Handmade og her spurgte en af deltagerne om, hvornår man var færdig med den minimalistiske oprydningsproces. Sandheden for mig er aldrig. Du bliver aldrig færdig, hvis du skal leve et med børn, der vokser og ting, der går i stykker så bliver du nødt til at rydde ud efterhånden. Til gengæld, å bliver det 1000 gange mere overskueligt, fordi der er færre ting at rode med og holde ved lige. Alt kan få en god plads i hjemmet, der hvor det hører til. Netop fordi der er plads til det. Jeg ELSKER at rydde op og ud. Jeg elsker at minimere mig og vurdere og genvurdere, hvad jeg har og hvad jeg har brug for.

Jeg startede selv min minimalistiske rejse for ca. 4 år siden og jeg må stadig rydde ud en gang i mellem. Heldigvis, så har jeg lært rigtig meget. Især af The minimalists som jeg godt kan anbefale, hvis du vil udforske lidt mere om det minimalistiske mindset.

Min rejse er langt fra slut og jeg elsker den. Det er minimalismen, der har bragt mig bloggen her og modet til at starte som selvstændig, fordi jeg blev opmærksom på, hvad der virkelig driver mig.

Hvis du vil vil læse mere om hvordan jeg blev mere lykkelig, sådan helt fra start, så har jeg lavet en lykke guide til dig her.

Har du nogle oprydningstips eller spørgsmål til mig, så fyr løs! 🙂

Hovsa! Fik jeg sagt at du får nogle oprydningsark lige til at printe ud, når du skriver dig op til mit nyhedsbrev? Det gør du 🙂 Meld dig til under indlægget.

Opt In Image
Så skriv dig op til mit nyhedsbrev og få mit afkrydsningskema til den totale oprydning i huset, så du altid kan holde overblikket. I samme omgang får du også den efterspurgte guide til, hvordan du kan sortere i brugte og gamle skønhedsprodukter. Så ved du, hvad du skal gøre fremadrettet. Fedt ikke!

Ved at skrive dig op til mit nyhedsbrev, bekræfter du samtidig min Cookie- og Privatlivspolitik.

Læs den her: Cookie- og Privatlivspolitik 

 

Follow:

3 Comments

  1. Julie
    19. august 2020 / 14:21

    Av av, det er et af mine helt store hængepartier – oprydning.
    Efter at jeg var på hotel i weekenden hos comwell, gik det op for mig hvor meget skrammel jeg har stående og fylde og RODE! Der var så pænt.. Det gad jeg godt!
    Så nu, efter at have læst dit blogpost, må jeg igang! Må prøve at planlægge det, som du skriver, så det bliver mere specifikke dage. Så er man måske også mere mentalt forberedt på, at det er nu det skal ske. :p

    Tak for en inspirerende blog!

  2. 28. august 2019 / 11:18

    Jeg elsker bare at rydde op. Og jeg elsker Marie Kondo. Har brugt hendes princip om kategorier siden 2015. Troede f.eks. ikke jeg havde SÅ mange bøger, før jeg samlede dem på gulvet i min stue. Mega wake-up call. Og når jeg rydder op, så sørger jeg for at donere asap i stedet for at lade det hænge. Chancen for at det kommer ind i huset igen er kæmpestor!! 🙂

    • Lise
      Forfatter
      29. august 2019 / 11:18

      Uha ja. Vores problem ligger som regel i at få tingene helt ud af huset.
      Nu har jeg lært at tage en ting af gangen, og få alt helt ud og væk! Tak for tilføjelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!