Step by step guide – Reklamer i hverdagen og vejen ud

Ryd ud i reklamer minimalistisk livsstil

Vil du have min step by step guide til at blive reklamer kvit og generelt blive klogere på reklamer og deres funktion, så er det her indlægget for dig!

Hvad er en reklame?

En reklame er et medie-produkt, som gør forbrugere opmærksom på en bestemt vare, for at fremme salget af varen. Det kan være både online, sms eller mere fysiske reklamer. Reklamer er desværre ikke til for at hjælpe dig, men til for at få dig til at købe en bestemt vare eller lægge dine penge et bestemt sted.

Forståeligt nok, men præcis dét blev for meget for mig. Hvad med dig? Hver dag bliver vi bombarderet med reklamer, annoncer, nyhedsbreve, bannere, product placement og næsten uimodståelige tilbud. I min tid på de sociale medier har jeg lært mere og mere omkring online marketing og reklamer generelt. Jeg er blevet en meget mere bevist forbruger nu end jeg var for bare 3 år siden. Alt hvad jeg skriver er selvfølgelig min oplevelse og mening, men jeg håber at indlægget giver jer lidt stof til eftertanke som forbrugere.

Mig og reklamerne – Sådan blev jeg reklamerne kvit

Reklamer generelt har været en rigtig stor tidssluger hos mig. På et tidspunkt påvirkede de også samvittigheden og så vidste jeg at reklamerne “Had to go”. Jeg bor i en forstad til København og her får vi RIGTIG mange reklamer. Min mand og jeg fik nok omkring 2 kilo reklamer om ugen. Helt hjernedødt, når man tænker på hvor mange penge og resurser, der går ned i bare én fysisk reklame.

Reklamer blev hentet op og lagt på spisebordet. Jeg følte mig et eller andet sted, forpligtet til at kigge alle sammen igennem. Hvad nu hvis jeg missede et godt tilbud? – Det endte med en kæmpe stak på spisebordet som den travle hverdag ignorerede, fordi den skulle i en genbrugscontainer. Stakken kom i en stor pose, som blev sat hen til hovedøren og en ny stak voksede igen på spisebordet. Den irriterede mig evigt. Til sidst blev vi enige om at få “Reklamer nej tak” og “Gratis aviser nej tak”- stickers på postkassen og væk var stakken på spisebordet, posen ved hoveddøren og den dårlige samvittighed. Jeg har aldrig savnet de fysiske reklamer OVERHOVEDET!

Vil du have flere tips til at spare tid, så kan indlægget “De største tidsslugere og hvordan du tackler dem like a boss” måske noget for dig. 🙂

Hvad er et tilbud overhovedet – og en alternativ tilgang

Tilbud er et slags lokkemiddel. Hvis du først kommer i forretning for at købe en bestemt vare, så er chancen for at du gør resten af de indkøb lige præcis dér også større. “Money money money” Men ved i hvad. Tilbud er for det meste en sat pris, som dukker op fra tid til anden. Så lige meget hvor godt et tilbud er, så er en god regel: Hvis du ikke har brug for det LIGE NU, så vent til du har. Der er hjemmesider der specialiserer sig i at indhente “tilbud” fra alle varehuse og butikker. Så kan du finde det du har brug for NÅR du har brug for det. De fleste tilbud kommer med en til to månederes mellemrum. Så du skal nok få chancen.

Mit alternativ

Hvis jeg har brug for en bestemt vare eller er på udkig efter lidt sommersjov til min søn, så bruger jeg siderne her:

Minetilbud.dk – Her kan du også tilmelde dig nejtak+ som er en gratis pakke, der hjælper dig af med de fysiske reklamer.

Tilbudsugen.dk – Her kan du bladre online i udvalgte tilbudsaviser. Det kan være en fordel, hvis du elsker de mere sæsonbetonede varer som fx et badebassin fra Netto.

Online reklamer og bannere

Hvis du virkelig vil gøre dit liv reklamefrit, så kan du installere Add-block, hvis du bruger Google Chrome. Den er de fleste bloggeres mareridt, men jeg ville nu alligevel dele den med jer. Den blokerer simpelthen ALLE reklamer også dem i youtubevideoer.

Find den her: Addblock

Mig og nyhedsbreve

Da jeg startede op på min somewhat beauty-blog, fik jeg den tanke at jeg ville være 100% opdateret på, hvad der rørte sig i hjørnerne med hensyn til netop beauty. Så jeg fandt alle de lækre mærker og beauty sites jeg kunne finde og meldte mig til deres nyhedsbreve.

“It was sooo stupid”

Nyhedsbrevene indeholdt jo sjovt nok kun reklamer og var mest fokuseret på mersalg, fremfor beauty info. Det endte med at min mail var proppet fuldstændigt med ligegyldige reklamer, som jeg aldrig kiggede igennem. Desværre så blev det også en slags stress faktor. Min mail blev jo ved med, at have ulæste mails. Og fordi jeg fik så mange ligegyldige mails, så ignorerede jeg den til sidst, ligesom stakken på spisebordet.

Det forfærdelige var bare, at jeg ind imellem fik nogle meget vigtige mails, som forputtede sig i alle de ligegyldige mails! Noooo!

Derfor tog jeg mig tid en dag og bestemte mig for at rydde ud i mine mails. ca. 2700 ulæste mails havde jeg. Jeg afmeldte nyhedsbrev på nyhedsbrev. Nogle nyhedsbreve kom i flok, så det var endnu sværere at afmelde dem. Fx. som michelle@butik1.dk/kaj@butik1.dk etc. alle fra samme butik, men afsender var forskellig.

Det gjorde jeg step by step i hotmail:

  1. Markér nyhedsbrevet du vil af med
  2. Klik på “Oprydning”
  3. Markér i første omgang “Gem den seneste meddelelse og slet resten”. (Der kan godt gå lidt tid før de resterende mails slettes)
  4. Gå ind i nyhedsbrevet
  5. I bunden i den sidste lille bitte tekst gemmer der sig et Afmeld eller et skjult link. Tit står det meget utydeligt og kryptisk. Som fx “hvis du vil afmelde skal du klikke på linket… senere, længere nede står der så “Link” ha ha. Virkelig åndsvagt.
  6. Alternativt, kan man også afmelde øverst i mailen. “opsig abonnement” eller lign. men det er ikke med alle nyhedsbreve.

Det gjorde jeg step by step i mine Gmails

  1. Gik ind i nyhedsbrevet jeg ville af med som fx. Butik1
  2. Afmeldte ligesom ovenfor step 4-5.
  3. I søgefunktionen skriver jeg så Butik1 eller oprettede et filter under “Mere” og skrev “butik1” som afsender
  4. Markerede alle mails og “Puuuf!” væk var de.

Jeg brugte omkring 3 timer og nok mere på at rydde op i mine mails, men hvor jeg bare glad for at jeg gjorde det. Nogle gange er det bare vigtigt, at vi tager og tid til at få hverdagens simple irritations momenter ud af vores liv.

Her kan du høre min podcast omkring, at rydde ud i reklamer og nyhedsbreve.

Hvad er dit forehold til reklamer?

Opt In Image
Så skriv dig op til mit nyhedsbrev og få mit afkrydsningskema til den totale oprydning i huset, så du altid kan holde overblikket. I samme omgang får du også den efterspurgte guide til, hvordan du kan sortere i brugte og gamle skønhedsprodukter. Så ved du, hvad du skal gøre fremadrettet. Fedt ikke!

Ved at skrive dig op til mit nyhedsbrev, bekræfter du samtidig min Cookie- og Privatlivspolitik.

Læs den her: Cookie- og Privatlivspolitik 

 

Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!